حوزه خدمات پرستاری
مدیر خدمات پرستاری (مترون ) درمراکز بهداشتی ،درمانی ، وتوانبخشی ، پرستاری است که اداره واحد پرستاری مرکز مربوطه را به عهده می گیرد.
شرح وظایف مدیر خدمات پرستاری با تکیه بر رعایت منشور حقوق مددجو و مبتنی بر فرآیند پرستاری و استانداردهای مراقبتی به شرح ذیل می باشد:
1- برنامه ریزی در زمینه های ارتقاء کیفی و بهبود مستمر فعالیت های ارائه خدمات مددجویان
2-گردآوری اطلاعات از :
- مرکزشامل : نمودار سازمانی مصوب ، هدف ، نوع فعالیت ، گزارشات ماهیانه و سالیانه ، گزارش حسابرسی پرستاری ، پرونده های کارکنان ، مصاحبه با کارکنان .
- مددجویان :برحسب نوع بستری ، نیاز مراقبتی ، خدمات ارائه شده .
منابع شامل نیروی انسانی (پرستاران ، بهیاران ، کمک بهیاران ، تکنسین ها و کاردان های اطاق عمل و هوشبری وسایر کادر وابسته ) ساختار فیزیکی ، امکانات و تجهیزات .
3- شرکت فعال در نهادهای سیاستگزاری و دیگر کمیته های درون سازمان .
4- تعیین اهداف (کوتاه مدت ، میان مدت ، درازمدت ، ) مبتنی برنیازها جهت تامین حفظ و ارتقاء سطح سلامت و رفاه اجتماعی مددجو ، بیمار با توجه به خط مشی های مرکز متبوع وپیشنهاد به مقامات ذی ربط.
5- تعیین خط مشی و اتخاذ روش های مناسب وتعیین جدول زمان بندی برای رسیدن به اهداف مورد نظر.
6- برنامه ریزی جهت تشکیل وشرکت در کمیته های خاص با شرح وظایف مدون (آموزشی ، پژوهشی ، کنترل و نظارت کنترل عفونت و ... )
7- ارائه راهکارهای بهینه به مسئول و ایجاد شرایط مناسب جهت استفاده بهینه از منابع موجود به منظور دستیابی به اهداف مورد نظر.
8- تدوین و اجرای برنامه های آموزش به بیمار و خانواده در سطوح مختلف پیشگیری .
9- ایجاد هماهنگی ومشارکت فعال در برنامه ریزی های بهداشتی ، درمانی ، وتوانبخشی مرکز .
10-جلب مشارکت تیم بهداشتی مرکز برای دستیابی به اهداف .
11- ایجاد هماهنگی در برنامه های آموزشی بالینی دانشجویان گروه های پرستاری.
12- مشارکت در تنظیم بودجه جهت فعالیت مرکز .
13- تعیین و پیشنهاد بودجه مورد نیاز و اولویت بندی آنها جهت اجرای برنامه های پرستاری .
14- مشارکت در طرح های پژوهشی .
15- برنامه ریزی و پیشنهاد جهت پیشگیری از عفونت (کنترل عفونت )
16- انجام برنامه ریزی و همکاری با سایر واحدهای ذی ربط در جهت ارتقاء دانش و مهارت حرفه ای کارکنان پرستاری .
17- ارائه راهکارهای اساسی در برنامه ریزی جهت تامین رفاه کارکنان تحت نظارت با همکاری سایر واحدهای ذی ربط.
18- تعیین برآورد سطوح مختلف نیروی انسانی مورد نیاز بخش های پرستاری بر اساس استانداردهای علمی.
19- تعیین حدود و انتظارات و عوامل عملکردی در رده های مختلف شغلی با توجه به امکانات و شرح وظایف مصوب.
20- بکارگیری نیروی انسانی براساس توانایی افراد در شیفت های مختلف کاری .
21- پیشنهاد ومصاحبه با داوطلبان و انتخاب افراد صلاحیت دار و معرفی آنها به کارگزینی جهت بکارگیری
22- پیشنهاد انتصاب و انتقال کارکنان تحت نظارت به ریاست مرکز جهت واحدهای ذی ربط.
23- تصمیم گیری در مورد مرخصی ها ، ماموریت ها و ... کارکنان گروه پرستاری.
24-رهبری و هدایت واحد های دی ربط در جهت تحقق اهداف سازمانی .
25- ارائه الگوی مناسب پرستاری با برقرای ارتباط موثر ، عملکرد مطلوب ، حسن رفتار شغلی و...
26- اتخاذ تدابیر لازم و ارائه راهکارهای اساسی در جهت ایجاد تقویت انگیزش در کارکنان (تشویق و تنبیه ) گروه پرستاری .
27- اداره جلسات داخل و خارج مرتبط با وظایف واحدها.
28- تشکیل و اداره جلسات اختصاصی و ویژه در جهت حل مشکلات واحدهای ذی ربط با بهره مندی از فن آوری های علمی حل مساله .
29- تامین نیازهخای آموزشی کارکنان شامل : آشنا سازی پرسنل جدید الورود با مقررات و خط مش ها.